BUURTCENTRUM
Planning kijken naar kunst
2024-2025
Dinsdag 14.00 - 16.00 uur
​​
5 november
19 november
3 december
17 december
7 januari
21 januari
4 februari
25 februari
De eerste zeven middagen verzorgt Carolien ten Bruggencate. De invulling van de achtste middag maken we later bekend.
Carolien ten Bruggencate is kunsthistoricus. Zij geeft lezingen over kunst uit de 19de, 20ste en 21ste eeuw. Daarnaast werkt zij voor Museum de Fundatie in Zwolle en Heino en Museum MORE in Gorssel en Ruurlo.
Kunstkring de Hunzeborgh
​
Kijken naar Kunst bestaat uit een reeks van zeven lezingen en een bijzondere afsluitende bijeenkomst.
U bent van harte uitgenodigd om deze middagen bij te wonen.
​
Kosten zijn € 55,- voor 8 middagen
inclusief koffie en thee.
​
Tevens organiseren we 5 à 6 keer per jaar excursies op low-budget basis.
​
Voor meer informatie of opgave kunt u bellen of mailen met:
Ina Bos
T: 06-44012276
E: i.bos@dehunzeborgh.nl
Ynke Veenstra
T: 06-27333787
Schöner Wohnen (het vervolg) en kunstenaarskolonies
​
Komend winterseizoen organiseert Kunstkring de Hunzeborgh voor de 13e keer Kijken naar Kunst. U bent van harte uitgenodigd om deze acht middagen bij te wonen.
In het vorige seizoen hebben we gekeken hoe kunstenaars en ontwerpers vanaf het midden van de 19de eeuw dachten over de inrichting en vormgeving van woningen en gebruiksvoorwerpen. We sloten de reeks af met de Amsterdamse School, die zich niet beperkt tot de hoofdstad, maar ook in Groningen is aan te treffen. We zetten de serie lezingen dit jaar voort met de ideeën over architectuur, stedenbouw en vormgeving van het futurisme. Vervolgens richten we ons op het zogenaamde Nieuwe Bouwen.
Emile Bernard (1868-1941),
Oogst in Pont Aven, september-oktober 1888, olieverf op doek, Zwitserland, Collectie Josefowitz
Jacobus Johannes Pieter Oud (1890-1963)
Vijf rijtjeshuizen op de Werkbundtentoonstelling in Stuttgart, 1927
Na alle rijk versierde huizen en voorwerpen oogt deze stijl die in de jaren 20 van de vorige eeuw opkomt heel sober en strak. Toch zijn de ideeën van het Bauhaus heel invloedrijk, tot op de dag van vandaag. We eindigen de reeks met de Stichting Goed Wonen (19461968) die het wonen in Nederland op een hoger peil wilde brengen door verbetering van de woninginrichting.
Na drie à vier lezingen stappen we over op een verwant thema, namelijk de voorliefde van kunstenaars in de 19de eeuw om de grote stad de rug toe te keren. Tussen 1830 en 1910 verlieten meer dan 3000 kunstenaars vanuit de hele wereld de toonaangevende kunstcentra, om te gaan wonen en werken in gemeenschappen die verspreid lagen over het Europese platteland. Rond 1900 bevonden zich in 11 Europese landen meer dan 80 kunstenaarskolonies. We reizen van Barbizon naar Pont Aven, van Worpswede naar Saint Ives en onderzoeken wat kunstenaars zo aantrok in die verschillende dorpen.
Giacomo Balla (1871-1958)
Paravento Kamerscherm,1916-1917, olieverf op hout, 123,5 × 116 × 4,5 cm,
Otterlo, Kröller Müller Museum
Nicolaj Diulgheroff (1901-1982)
Tullio d’Albisola (1899-1971), Vaas met twee handvatten en een futuristisch decor, 1932,
geglazuurde keramiek, 41 x 41 cm, Genua